۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
طلا یگانه کامودیتی سبز امروز

امروز بازار کامودیتی‌ها با افت دسته‌جمعی قیمت کالاهای استراتژیک روبه‌رو شد و تنها مورد استثناء، طلا بود. فلز زرد همچنان در مسیر رکوردشکنی حرکت می‌کند.

به گزارش صدای بورس به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در معاملات امروز چهارشنبه ۲۳ اکتیر (دوم آبان ماه) قیمت هر اونس طلا تا سطح ۲۷۵۷ دلار بالا رفت. در زمان تهیه این گزارش، قیمت طلا بالای ۲۷۵۲ دلار در نوسان بود.

تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک به همراه بی‌ثباتی‌های کلان‌اقتصادی عوامل اصلی افزایش تقاضا برای طلا و جهش قیمت آن به شمار می‌رود. بازارهای کامودیتی به دقت تحولات و تلاش‌های دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه را زیر نظر دارند. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران از پیامدهای درگیری در منطقه به دلیل حملات اسراییل به غزه و لبنان نگران و هراسان هستند. نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز به افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا منجر شده است. به علاوه، این رشد تقاضا تحت تاثیر سیاست‌های پولی انبساطی بانک‌های مرکزی تشدید شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت طلا در بازه‌های ۳۰ روزه و یک ساله به ترتیب ۳.۳ درصد و ۳۹.۲ درصد افزایش را ثبت کرده است.

نقره برخلاف خواهر بزرگترش، بازار جذابی نداشت. در معاملات امروز قیمت نقره پس از ثبت رکورد ۳۴.۸۵ دلار در هر اونس (بالاترین رقم در ۱۲ سال گذشته) به سطح ۳۴.۶۲ دلار عقب‌نشینی کرد.

بازار انرژی نیز شاهد افت قیمت‌ها بود. امروز قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با ۸۳ سنت کاهش به سطح ۷۰ دلار و ۹۱ سنت رسید. هر بشکه نفت خام برنت نیز ۸۳ سنت افت کرد و به قیمت ۷۵ دلار و ۲۰ سنت به فروش رسید. همچنین قیمت گاز طبیعی، بنزین و نفت حرارتی با کاهش روبه‌رو شد. افزایش دور از انتظار ذخایر نفت خام آمریکا از دلایل اصلی افت قیمت نفت خام به شمار می‌رود. همچنین نگرانی درباره میزان تقاضای بزرگترین واردکنندگان نفت جهان، از جمله عواملی است که از رشد قیمت نفت خام جلوگیری می‌کند.

در دیگر بازارهای کامودیتی، قیمت مس، فولاد، سنگ آهن، زغال سنگ، گندم و دانه سویا افت قیمت را ثبت کردند.

کد خبر 506666

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • طلا آرام نمی‌گیرد

    طلا آرام نمی‌گیرد

    دومین روز معاملات هفته با رشد دوباره قیمت فلزات ارزشمند همراه بود. حال و هوای بازار این فلزات نشان می‌دهد که طلا و نقره خیال کاهش قیمت ندارند.

  • باد موافق در بازار طلا

    باد موافق در بازار طلا

    بازار طلا معاملات هفته را با ثبت رکورد دیگری آغاز کرد. این فلز ارزشمند در توفان حوادث روزگار به دارایی محبوب سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =